Teman Yang Dikasihi

Sunday, September 13, 2009

Indahnya Pergaulan Dalam Islam...,





Saban hari kita bertemu dgn org ramai.., kita brcakap dgn mereka, dan kadangkala kita juga berkomunikasi dgn org lain melalui tulisan dan peralatan elktronik,

setiap tutur kata yg keluar drpd seseorang menunjukkan apa yg ada dlm fikirannya, sekaligus menunjukkan perangainya.Dalam islam, kita digalakkan utk bercakap hanya perkara yg perlu dan penting shj dan menghindari cakap-cakap yg tidak berfaedah.

sabda Rasulullah.., "Daripada kebaikan iman seseorang ialah meninggalkan apa yg tidak bermakan baginya" ( Riwayat Tarmizi)

Disebabkan itu, orang yg meninggalkan cakap-caka yg sia-sia merupakan tanda kejayaan hidunya sebagai seorang mukmin. Ini selaras dgn firman Allah, " sesungguhnya telah berjaya org yg beriman iaitu org yg khusyuk dlm solatnya, org yg menjauhkan diri drpd perbicaraan yg sia-sia" (surah al-Mukmin:1;3)

Abdullah ibu Abbas yg diriwayatkan Ibnu Abi Dunya, ada menyatakan, ada lima perkara yg lbh baik bagi mereka drpd kuda liar yg d biarkn diam.

1) janganlah engkau berbicara ttg sesuatu yg tiada kene-mengena dirimu krn hal itu merupakan perbicaraan yg tidak perlu dan aku tidak menjamin engkau akan selamat drpd dosa

2) janganlah engkau berbicara ttg sesuatu sebelum engkau mengetahui saatnya yg tepat sebab mgkn org berbicara ttg sesuatu yg penting baginya tetapi krn d lakukan tidak tepat pada waktunya blh menimbulkan hal-hal yg memalukan

3)janganlah engkau berdebat dgn org yg sabar atau yg bijaksana dan juga dgn org yg berperangai buruk, sebab org yg sabar tidak akan menghiraukan dirimu manakala org yg berperangai buruk akan menyakiti hatimu

4) ceritakanlah kpd saudaramu yg tidak hadir ttg apa yg engkau ingin dia ceritakan kepadamu dan maafkanlah dia seperti engkau sendiri ingin dimaafkan olehnya

5) buatlah seperti orang yg benar-benar sedar bahawa perbuatan itu akan mendatangkan kebajikan dan tidak akan mendatangkan dosa atau kesalahan.



oleh itu kita harus menguasai lidah krn seseorang itu blh terjerumus ke lembah yg hina disebabkan lidahnya yg tidak terkawal. Orang yg berbicara tanpa kawalan akan kehilangan arah. Atas keprihatinan ini, Islam menggariskn tatacara dan adab berbicara agar umatnya sentiasa berada dalam lingkungan keredaan Allah.


1) pertuturan

tutur kata yg kita keluarkan dpt mengukur sejauh mana kemahiran, pengetahuan, buah fikiran, sopan santun, budi pekerti, pemarah, kasar, sombong, atau kerendahan hati.
Dalam kehidupan kita seharian , wadah pergaulan yg digunakan dpt dibahagikan kpd beberapa keadaan . Umpamanya melalui perbualan , penulisan atau perdebatan.
Sebagai manusia, kita berhak utk menyuarakan pendapat sama ada melalui percakapan , penulisan, ataupun perdebatan. Tetapi haruslah tidak menimbulkan kemarahan, kebencian, saling menyalahkan, menghina, memaki hamun, atau mengeluarkn kata-kata hina hingga menyinggung perasaan org lain.
Oleh itu, bagi mengelakkan perselisihan dan suasana yg tidak menyenagkan, berwaspada dan berhati-hati sebelum berkata. Bayak ayat al-Quran dan hadis Rasulullah yg menyatakn hal ini, anataranya firman Allah, "Wahai orang yg beriman, janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki (kerana)harus puak yg dicemuhkan itu lebih baik drpd mereka: dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak kaum perempuan yg lain (kerana) harus puak yg dicemuhkan itu lebih baik dari mereka: dan janganlah sesetengah kamu menyatakan keaiban sesetengah yg lain: dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yg lain dgn gelaran yg buruk. (Larangan-larangan yg tersebut menyebabkan org yg melakukannya menjad fasik) maka amatlah buruknya sebutan nama fasik(kpd seseorang) sesudah ia beriman. Dan (ingatlah) sesiapa yg tidak bertauat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah org yg zallim". (surah al-Hujrat:11)


2)penulisan

mencela dan menghina bukan hanya dgn kata-kata tetapi boleh jadi juga dgn tulisan. Antaranya penulisan melulu melalui blog atau media cetak, sudah jadi perkara yg amat lazim kebelakangan ini.
Antaranya tujuan pihak tertentu utk menuduh dan menjatuhkan air muka org lain yg tidak sehaluan pendapat dengannya, di samping mugkin juga mahu mencari populariti. Islam tidak melarang umatnya memberi pendangan atau kritika yg membina.

No comments: