Teman Yang Dikasihi

Tuesday, December 15, 2009

Citarasa Insan Bergelar Adam

Bismillahirrahmanirrahim.. 


   Wanita... sesungguhnya kejadianmu terlalu unik! Tercipta dari tulang rusuk Adam yg bengkok menghiasi taman-taman indah lantas menjadi perhatian sang kumbang. Wanita umpama sekuntum bunga..harum aromamu bisa menarik perhatian sang kumbang utk mendekatimu, namun...tidak semua bunga yg senang didekati olh sang kumbang lantaran duri yg memagari dirinya...bak mawar! Dari jauh sudah terhidu akan keharumannya serta kilauan warnanya yg memancar indah mengundang kekaguman terhadap sang kumbang, tetapi awas!! duri yg melindungi bisa membuat sang kumbang berfikir beberapa kali untuk mendekatinya.


Mawar aspirasi setiap mujahidah! bentangilah dirimu dgn perasaan malu yg bertunjangkan rasa keimanan taqwa kpd Allah. Hiasilah wajahmu dgn titisan wuduk sebagai ganti alat solek dan alangkah indahnya wajahmu yg ayu itu berada disebalik tabir, namun hakikatnya kau berada dalam perhatian dan pemeliharaan Allah krn cuba memelihara keayuanmu. 


Dirimu punyai ciri-ciri wanita solehah maka selubungilah auratmu agar tidak terhangus dari cahaya mata ajnabi. Sesuatu yg tertutup itu lbh berharga jika dibandingkan dgn sesuatu yg terdedah.., umpama sebutir permata yg didedahkan buat perhatian umum dgn permata yg diletakkan di dalam suatu bekas yg tertutup. Sudah pastinya keinginan utk melihat permata yg tersembunyi itu melebihi drpd terdedah. Wanita solehah yg patuh dan taat kpd penciptaNya dlm melayari liku-liku kehidupannya adalah harapan setiap insan yg bernama adam. Namun...utk mencari maqam wanita solehah memerlukan pengorbanan dan mujahadah yg tinggi krn ia bercanggah dgn nafsu serakah yg bersarang dlm dirimu. Lebih-lebih lagi tittle 'gadis' yg dimiliki, sudah pastinya darah muda mencabar rasa keimanan yg ada. Namun begitu, sesiapa yg ingin kebaikan, maka Allah akan memudahkan baginya jalan-jalan ke arah itu. Yang penting, mesti mempunyai azam, azam dan istiqamah.


Akuilah hakikat kejadianmu yg menjadi fitrah kpd kaum lelaki. Seandainya pakaian malumu ditanggalkn dari tubuhmu, maka sudah tiada lagi perisai yg dpt mebentengi dirimu. Sesungguhnya Nabi ada menyebutkan tentang bahaya dirimu;
"tidak ada satu fitnah yg lbh besar dan lbh bahaya selepas waktu kewafatanku drpd fitnah yg berpunca drpd wanita" Oleh itu, setiap langkah dan sikapmu hendaklah berpaksikan kpd quran dan sunnah, jgn biarkan org lain mengeksplotasi dirimu utk kepentingan tertentu. Sesungguhnya Allah telah mengangkat martabatmu sebaris dgn kaum Adam. Wanita.......dirimu harapan ummah sbgai mujahidah yg bkal menggoncang dunia dgn sentuhan lembutmu!!




  Wanita...dlm hidup ini pastinya ingin disayangi dan menyayangi, itulah fitrah semulajadi setiap insan. Namun, ramai di antara kaummu yg tewas krn cinta. Bercinta itu tidak salah, tetapi memuja cinta itu yg salah, krn cinta manusia biasaya berputik dari nafsu memalingkan mereka dari menjaga kesuciannya dgn landasan cinta Allah. Benarlah kata baginda Rasulullah.."sesungguhnya cinta itu buta" Cinta mampu membutakan mata dan hati manusia!! Cintailah dirimu dan selidiklah hakikat kejadianmu yg begitu simbolik. Berasal dari setitis air yg tidak berharga lalu mengalami peroses pembentukan yg direncanakan olh Allah. Semoga di sana mampu melahirkan rasa keagungan dan kehebatan terhadapNya dan timbul rasa cinta dan kasih kpd Penciptamu..amin...!


Mencintai Allah dan Rasul melebihi cinta terhadap makhluk adalah cinta yg hakiki dan abadi krn hati yg pecah dan retak apabila diberikan kpd makhluk pastinya akan bertambah retak tetapi apabila diserahkan pada Allah sudah pasti ia akan bercantum kembali, insyAllah..Dalam usiamu, sibukkanlah dirimu dgn ilmu yg mampu membina syakhsiah muslimahmu. Sesunguhnya ilmu itu cahaya dan tidak bertapak dalam hati-hati manusia yg bermaksiat.



Buat akhirnya,terimalah kata-kata seorang sufi iaitu Rabiatul Adawiyah sebagai renungan bersama....."cintakan manusia tidak akan mewujudkan kebahagian yg abadi utk seseorang itu krn ia tidak kekal. Cintakan manusia seringkali membuatkan seseorang kecewa, menderita dan seksa. Oleh itu, tidak ada satu cinta pun yg dapat membuahkan kebahagian dan kenikmatan yg kekal abadi kecuali cinta kpd Pencipta manusia itu sendiri".


Wanita solehah! bersama kita muhasabah diri kita sejauh manakah marhalah iman kita kepada Allah dan kecintaan kita kepada Baginda... Akan ada masa..., insyAllah.. akn saya kongsi dgn sahabat tentang istimewanya kejadian wanita....












No comments: